الأحد، ١٤ نوفمبر ٢٠١٠

توصيله وحكمه


بسم الله الرحمن الرحيم

به استعنا وعليه توكلنا

بعد صمت رهيب لان العربيه كانت عند السروجى بركبها كسوه كده اعبال عندكو

رجعنا بسلامه

والمشكله ان الشارع المصرى بقى اشبه بالشارع السياسى

ده طبعا علشان الانتخبات قربت

لاحظت ان اكتر الناس بتتكلم عن السياسه معيا

وبيعترضو على حاجات كتير

هما اصلا مش معاهم بطاقه انتخابيه

يعنى ملهوش صوت

وبصراحه الموضوع ده كان مضيقنى جدا

لحد ما جتلى الفرصه

زبون من كتر الكلام معاه ما عجبنى نسيت هو كان رايح فين وخاصه انه هو اللى كان بيوصفلى الطريق

السلام عليكم

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

ان شاء الله هتيجى معيا كام مشوار كده وتستنانى ونكمل

ان شاء الله

بس انا ليا شرط معاك قبل ما نمشى

(على الصبح كده وشروط ماشى)

اقمر يا بيه

مش عايز اشوفك مكشر طول السكه

؟؟؟!!!! ده شكلى

مش فاهم بش قشطه

اتكلنا على الله

ايه رايك فى الانتخبات يا اسطى

بنت ناس

طب انت ناوى تنتخب مين

اللى يبقى ابن ناس وبستاهل بنت الناس ديه

انهى بنت ناس

الدايره اللى هو هيبقى مرشح بنيابه عنها

ااااااه

طب انت لو حد هايهديك لقب ليك يبقى ايه

اكيد هاختار اسمى

يعنى مش عايز حاجه قبل اسمك

مش هتنفعنى وهتبقى زحمه فى الكارت وخلاص

ياريت كل الناس زيك

لالا متخفش فى كتير اوى منى

بس مش باينين

علشان مافيش قبل اساميهم حاجه

امممممم

تمام

انت معاك شهاده

الحمد لله

عاملت بيها ايه

عامل بيها حاجات كتير جدا

اكيد واكبر دليل انك شغال على تاكس

حاولت اكشر فى وشه

اوعى تنسى الشرط اللى فى الاول

ااااااه حلوه العبه ديه

ابتسمت قلتله مش معنى انى شغال على تاكس انى مش لاقى شغل

احنا لو فكرنا شويه هتلاقى ان سواق التاكس ده ليه اهميه زيه زى الوزير

كل وظيفه من الزبال لكبير الموظفين

ليه اهميه

لو اى واحد منهم قال مش شغال المنظومه مش هتكمل يعنى هيبقى فى خلل

والخلل معناه واحد مش لازم يبقى سببه واحد مهم او واحد معفن هو هو الخلل

طيب انت ايه اللى مشغلك على تاكس

علشان احسن من القاعده انا عندى وقت فاضى اسيبه فاضى ليه هتحاسب عليه الوقت ده

انت شغال ايه او مجال شهتك ايه

انا دارس فى مجال الدتا بيز

طيب ما انت كويس اهو مشتغلتش ليه فى مجالك

ومين قالك انى مش شغال

ما هو استحاله تكون متمكن من المجال اللى انت بتقول فيه

وشغال سواق تاكس

وايه المشكله محدش ليه عندى حاجه

مش يمكن فى هدف من الشغلانه ديه

هدف وسعت منك كده

اى حاجه الواحد بيعملها ممكن يكون هدف فى حياته

اما بتعد تتفرج على ماتش كوره ده هدف وسببه المتعه

نشره الاخبار برده ليها هدف

ااااااااه

عندك حق

نرجع لموضعنا بقى

هتدى صوتك لمين

ما انا قلتلك لابن الناس

وانت هتديه لمين

انا معنديش بطاقه انتخابيه

يا نهار وعمال تقول اتخبات وهتدى صوتك لمين

وانت اصلا معندكش صوت

ليه قلت كده مش يمكن محدش عايز يسمع صوتك علشان كده انت ملكش صوت

ممكن هى كلها وجهات نظر

كلمه وجهات نظر ديه مهرب لاى حد من اى حاجه

بس فى حاجت مفهاش وجهات نظر يعنى ما بتكون هى كده فى نظر الناس كلها

يعنى انت لو شوفت راجل وست ماشين فى الشارع ممكن تشفهم العكس تحت بند وجهات نظر

لا طبعا

شوفت بقى

اللى تقول عليها وجهات نظر لو قلت الست ديه حلوه وانا ممكن اشفها مش حلوه

ديه بقى بقى وجهات نظر او ازواق

وانا كده وصلت انت هتنزلنى هنا

ماشى هستناك كتير

لا اتكل على الله انا ساكن هنا

بس انا حبيت انك تحس انى هافضل معاك يومك كله علشان نعرف نتكلم

وخليتك تبتسم طول الطريق علشان منحسش بملل

حتى اما ببقى مختلف معاك فى الرئى بس منكشرش فى وش بعض ما انت هتتسأل على الابتسامه ديه برده زيها زى وقتك بالظبط

سلام عليكم

وعليكم السلام


هناك تعليقان (٢):

غير معرف يقول...

جميله اوي بس ليا تعليق ان مش كل السواقين مثقفين وعلي رأي افلاطون ليس المتكلم مثقف وليس الحب صاخب بس بجد جميله وانا بحي كل اكتب في حميع المقالات وفعلا الي كتبهم دماغه جمده ربنا يحميه ويخليه لقلمه وورقته

الصقر الجارح يقول...

انا معاك ان مش كل السواقين مثقفين
انا مش بقول على نفسى مثقف بس معظم السواقين عندهم خبره بالحياه حلوه اللى برده انا لسه بتعلمها
وشكرا جدا جدا على تعليقك للى نور المدونه