الجمعة، ١٤ سبتمبر ٢٠٠٧

اول يوم رمضان


بعد السلام والتحيه

ابتدا رمضان والحمد لله

وطبعا لازم الواحد بيطل كل حاجه وحشه كان بيعملها ويحاول ان رمضان يبقى هو الخطوه الاولى للهدايه ان شاء الله

المهم احكى بقى

رحت اتسحر انا واصحابى بعد الشغل واحنا فرحنين

وقعدنا على القهوه ولقيت مصر كلها قاعده هناك زى ما يكون اخر يوم هيعده فيه

غريبه ان الناس بتكتر على القهاوى فى رمضان

ما علينا

قعدنا هزرنا ولعبنا واتسحرنا

وعايز اروح بقى وانى الاقى حاجه الاكبها علشان اروح مفيش

لقيت بعد عناء

وحاجه توصلنى بعيد عن البيت ب2كم

جبت سحور للبيت وانا مروح

لازم اشيل المسؤليه

وصليت الفجر وقريت شويه فى المصحف

ودخلت انام

وصحيت رحت الشغل

وهناك تكمن المفاجاه

طبيعى اى حد ممكن يتنرفز فى الشغل طب فى الايام العاديه الواحد ممكن يشتم اللى بيضايقه

طب فى رمضان وانت صايم والجو حر هتعمل ايه

قررت ان اجيب ورقه واكتب فيها اسم الشخص وعدد الشتايم اللى هاشتمهالو

ويوم 30 رمضان اجيب الورقه واشتم الناس

بس الكارثه ان فى خلال ساعه كانت الورقه خلصت

على كده انا كنت فظيع فى الايام العاديه

رحت اجيب بضاعه للمكتب

وهناك كارثه تانى

المندوبه بتاعه المبعات

حاجه كده بعد عن السامعين مش مظبوطه

والواحد صايم واغض البصر وامسك لسانى

كنت بتعزب عبال ما مشيت

ما انا بشر برده مينفعش كده

ورجعت البيت فطرت وجبت طبق حلويات وانا مروح

علشان الناس اللى يتاكل وتنسى

اللى كلو الشكلمه اللى انا بحبها

ونزلت الفتره التانيه فى الشغل

قاعد اغيظ فى الواد اللى معايا علشان انا عندى اجازه وهو لا وانا هامشى بدرى وهو لا

طبعا علشان انا بنزل الصبح

وعدت الساعه 12 ونكمل بكره يوم 2 رمضان

السلام عليكم

هناك تعليقان (٢):

§a§a يقول...

سبحان الله فعلا

رسولنا قال لو يعلم ابن ادم ما فى رمضان من خير لتمنى ان يكون العام كله رمضان

فى ناس بتستعد لرمضان بالخير من قبله وفى ناس فعلا تستعد للافلام والمسلسلات

وفى ناس
وفى ناس

بجد شهر رمضان دا شهر جميل جدا الواحد بيحس فيه بالاييمانيات والروحانيات

اللهم اجعلنا من عتقاء رمضان

semsem يقول...

وحيات الشهر الكريم دات يا اخى لتتعلم عربى خنقتنى عندك مكتبه طويله عريضه اهى اقرالك منها اى حاجه


ثانيا
رمضان شهر الخيرات والبعد عن المعاصى اى نعم

ولكن السوال هل نحن عبيد لرمضان ام

عبيد لرب رمضان ومل الايام والشهور


ان كانت اخلقنا لا تنصلح الا شهر واح
د فى السنه
فنجن بذلك عبيد لذلك الشهر

الخلق الحميد من الاسلام وليس لسهر دون اخر


وفقك الله الى ما يحب ويرضى
وكل سنه وانت احلى من السنه اللى قبلها